Praca zawierała cykl autorskich scenariuszy wykorzystujących treści zawarte w książce "Harry Potter i kamień filozoficzny".
Scenariusz może nie o przezwyciężaniu strachu ale o rzeczach ważnych.
Tolerancja
Cele :
·
próba zdefiniowania czym jest tolerancja
·
umiejętność analizowania tekstu
literackiego
·
opis postaci i jej cech charakteru
Metody:
·
metoda przekazu wiedzy
·
metoda samodzielnych doświadczeń dziecka
·
metoda aktywizująca (technika Freineta)
Formy aktywności dziecka:
·
werbalna
·
plastyczna
Środki dydaktyczne:
Książka „Harry Potter i kamień
filozoficzny” J. K. Rowling, płyta DVD z filmem o tolerancji, arkusz papieru,
kredki, mazaki, farby itp. ,tablica, gablota.
Wprowadzenie:
Uczniowie oglądają krótki film lub
prezentację multimedialną na temat tolerancji, np. w przypadku różnic rasowych.
Po
zakończeniu projekcji uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat obejrzanego
materiału.
Sytuacja dydaktyczno-wychowawcza I:
Nauczyciel dzieli tablicę na trzy
części: I – osoby tolerancyjne, II – osoby nietolerancyjne, III – osoby
dyskryminowane. Następnie dzieci dzielą się na trzy grupy. Pierwsza z grup
opisuje cechy charakteryzujące osobę tolerancyjną, druga osobę nietolerancyjną,
a trzecia osobę dyskryminowaną. Nauczyciel odsyła uczniów ponownie do książki
J. K. Rowling, udziela im wskazówek jak mają to zrobić i uczniowie odnajdują
fragmenty mówiące o relacjach Dursleyów z Harrym, ich nienawiści do świata
czarodziei , nieumiejętności słuchania Harrego. Nauczyciel proponuje analizuję
fragmentów dotyczących poglądów Malfoya
i jego ojca, odwołuje się też do pochodzenia Hermiony i Wesleyów, Newila
Longbotoma, Hagrida, oraz relacji między Harrym a wymienionymi bohaterami, a
także postawy profesora Dumbledora wobec pracowników i mieszkańców Hogwardu.
Dokonane
w każdej grupie przez uczniów opisy zostają przeniesione do jednej z
wydzielonych na tablicy części.
Sytuacja dydaktyczno-wychowawcza
II:
Nauczyciel wraz z dziećmi
przygotowuje happening o tolerancji na terenie szkoły , by zwrócić uwagę innych
uczniów na ten problem.
Oczekiwane rezultaty:
Poznanie i rozumienie pojęć
tolerancja i dyskryminacja, umiejętne odszukiwanie fragmentów tekstu, krytyczna
ocena różnych postaw, integracja grupy, umiejętne wygłaszanie własnych
poglądów.
Komentarz metodyczny:
Zajęcia
mają uświadomić dzieciom, czym jest tolerancja. Pokazać im również co czują
osoby dyskryminowane.
O "Zmierzchu" powiem tylko że mnie przerósł...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz