wtorek, 8 października 2013

Harry Potter i ... King

Szperając w internecie trafiłam na pewien obrazek który przypomniał mi oburzenie koleżanek gdy lata temu pisałam pracę licencjacką. Bo jak to? Harry Potter to szatan i zło! Czary, magia i fantazja. Na stos!
Praca zawierała cykl autorskich scenariuszy wykorzystujących treści zawarte w książce "Harry Potter i kamień filozoficzny".


Scenariusz może nie o przezwyciężaniu strachu ale o rzeczach ważnych.

Tolerancja

Cele :
·         próba zdefiniowania czym jest tolerancja
·         umiejętność analizowania tekstu literackiego
·         opis postaci i jej cech charakteru

Metody:
·         metoda przekazu wiedzy
·         metoda samodzielnych doświadczeń dziecka
·         metoda aktywizująca (technika Freineta)

Formy aktywności dziecka:
·         werbalna
·         plastyczna

Środki dydaktyczne:
            Książka „Harry Potter i kamień filozoficzny” J. K. Rowling, płyta DVD z filmem o tolerancji, arkusz papieru, kredki, mazaki, farby itp. ,tablica, gablota.
Wprowadzenie:
            Uczniowie oglądają krótki film lub prezentację multimedialną na temat tolerancji, np. w przypadku różnic rasowych.
Po zakończeniu projekcji uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat obejrzanego materiału.
Sytuacja dydaktyczno-wychowawcza I:
            Nauczyciel dzieli tablicę na trzy części: I – osoby tolerancyjne, II – osoby nietolerancyjne, III – osoby dyskryminowane. Następnie dzieci dzielą się na trzy grupy. Pierwsza z grup opisuje cechy charakteryzujące osobę tolerancyjną, druga osobę nietolerancyjną, a trzecia osobę dyskryminowaną. Nauczyciel odsyła uczniów ponownie do książki J. K. Rowling, udziela im wskazówek jak mają to zrobić i uczniowie odnajdują fragmenty mówiące o relacjach Dursleyów z Harrym, ich nienawiści do świata czarodziei , nieumiejętności słuchania Harrego. Nauczyciel proponuje analizuję fragmentów dotyczących poglądów Malfoya  i jego ojca, odwołuje się też do pochodzenia Hermiony i Wesleyów, Newila Longbotoma, Hagrida, oraz relacji między Harrym a wymienionymi bohaterami, a także postawy profesora Dumbledora wobec pracowników i mieszkańców Hogwardu.
Dokonane w każdej grupie przez uczniów opisy zostają przeniesione do jednej z wydzielonych na tablicy części.
Sytuacja dydaktyczno-wychowawcza II:
            Nauczyciel wraz z dziećmi przygotowuje happening o tolerancji na terenie szkoły , by zwrócić uwagę innych uczniów na ten problem.
Oczekiwane rezultaty:
            Poznanie i rozumienie pojęć tolerancja i dyskryminacja, umiejętne odszukiwanie fragmentów tekstu, krytyczna ocena różnych postaw, integracja grupy, umiejętne wygłaszanie własnych poglądów.
Komentarz metodyczny:
            Zajęcia mają uświadomić dzieciom, czym jest tolerancja. Pokazać im również co czują osoby dyskryminowane.

O "Zmierzchu" powiem tylko że mnie przerósł...







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz